Cross-cultural neuropsychological assessment of social cognition
Looptijd: oktober 2021 - heden
Het onderzoek
In dit project met de Universiteit van Parijs onderzoekt Renelle Bourdage het onderwerp sociale cognitie bij mensen met een diverse achtergrond.
Sociale cognitie is belangrijk voor het omgaan met anderen. Het gaat bijvoorbeeld over het herkennen van emoties, het kunnen invoelen wat anderen denken en weten wat gepast is in welke situatie. Omdat deze dingen sterk samenhangen met cultuur, gaat Renelle onderzoeken welke testen we het beste kunnen gebruiken bij mensen met een migratieachtergrond.
Subsidiegever
- Université de Paris
Onderzoeksteam
- Renelle Bourdage
- Sanne Franzen
- Janne Papma
- Pauline Narme
Leden onderzoeksteam
Dr. Janne Papma
Onderzoeker
Over mij
Dr. Sanne Franzen
Neuropsycholoog & onderzoeker
Specialisme Neurologie (Neuropsychologie)
Aandachtsgebied Neuropsychologische diagnostiek; diversiteit
_______________________________________________________________________________
Opleiding en carrière » 2017-2021: Promotieonderzoek cross-culturele neuropsychologische diagnostiek
» 2018: Opleiding tot oplossingsgericht therapeut
» 2013-2014: Masteropleiding Neuropsychologie (UU)
» 2009-2012: Bacheloropleiding Neuropsychologie (UU)
_______________________________________________________________________________
Onderwijsactiviteiten Ik verzorg regelmatig onderwijs over cross-culturele diagnostiek/diversiteit aan professionals werkzaam op geheugenpoliklinieken of als neuropsycholoog.
_______________________________________________________________________________
Nevenfuncties » Informele voorzitter van het European Consortium on Cross-Cultural Neuropsychology (ECCroN)
» Executive committee member Diversity and Disparities PIA ISTAART (2020-2022)
» Commissielid Culturele Diversiteit & Psychologie NIP (2019-2021)
» Voorzitter Culturele Dementiezorg Rotterdam (2017-2021)
_______________________________________________________________________________
Onderzoeksproject(en) » TULIPA studie
» DIVERSE-PD
» ABOARD project
» Project over meten van sociale cognitie bij mensen met een diverse achtergrond
_______________________________________________________________________________
Subsidies/awards » Mede-aanvrager (co-PI) "Intercultural dementia diagnostic and care in the memory clinic" (ZonMw, 2017)
» Mede-aanvrager "Cross-cultural neuropsychological assessment of social cognition" (Université de Paris, 2020)
» Hoofdaanvrager "Gezond Ouder Worden" (Gemeente Rotterdam, 2019, mede-aanvrager in 2017)
» Mede-aanvrager "Development of the Moving GENIE online to support Culturally and Linguistically Diverse family carers of persons living with dementia" (Australian Association of Gerontology, 2021)
» Hoofdaanvrager Research and Education grant: "Promoting equality in health care: dementia diagnostics and care (Erasmus Trustfonds)
Over mij
Als neuropsycholoog probeer ik veranderingen in het denken te meten die optreden na beschadiging van de hersenen. Zo gebruik ik bijvoorbeeld geheugentests om te kijken of mensen informatie nog goed kunnen onthouden.
Mijn onderzoek richt zich vooral op diagnostiek bij mensen met een diverse achtergrond op het gebied van taal, cultuur en/of opleiding, zoals mensen die niet goed kunnen lezen/schrijven en migranten.
Publicaties
U hier alle publicaties van Sanne: www.sannefranzen.nl/publications/
Drs. Renelle Bourdage
PhD student
Specialisme Klinische neuropsychologie
Aandachtsgebied Cross-culturele evaluatie van sociale cognitie
_______________________________________________________________________________
Opleiding en carrière » 2021-heden: PhD Candidate in Clinical Neuropsychology (IDEX Fellowship), Unversity of Paris
» 2020-2021: Master of Science in Clinical Neuropsychology, Leiden University
» 2015-2017: Master of Counselling Psychology, Western University of Ontario
» 2011-2015: Bachelor of Science in Psychology (Honors), Saint Mary’s University
_______________________________________________________________________________
Onderwijsactiviteiten » Science Communication in English, Master 1
_______________________________________________________________________________
Onderzoeksprojecten » The methodology of cross-cultural evaluations for social cognition: A systematic review
» Validation study of culturally adapted measures of social cognition (TIE-93, TFA-93 & TNI-93)
» Evaluation of the universality of moral cognition in virtual reality
» Creation of a cross-cultural evaluation of social cognition using virtual reality
_______________________________________________________________________________
Subsidies » IDEX Fellowship (2021)
» Ontario Graduate Scholarship (2016)
» Social Science and Humanities Research Council Scholarship (2015)
Over mij
Binnen een internationale samenwerking tussen het Erasmus MC en de Universiteit van Parijs, wil ik cross-culturele evaluaties maken van sociale cognitie met behulp van virtual reality onder begeleiding van Dr. Pauline Narme, Dr. Janne Papma & Dr. Sanne Franzen.
Uitgelichte publicatie
Rodger, S., Bourdage, R., et al. (2015). Supporting Students: A GRADE Analysis of the Research on Student Wellness and Classroom Mental Health Support. Canadian Journal of School Psychology.